zondag 11 mei 2014

Oleg Lysenko in Usquert


Oleg Lysenko is Oekraïener. Hij werd in 1974 in Poltava geboren, dat toen in het westen van de Sovjetunie lag. Zonder van de plek te komen ligt Poltava nu ineens aan de oostkant van de Oekraïne. Zo’n 170 kilometer, vertelde hij me, van de Russische grens. Het is de vraag waar Poltava binnenkort ligt.

Oleg Lysenko woont al jaren in Nederland. Hij speelt klassiek accordeon, bayan en bandoneon. Vorig jaar was ik zwaar onder de indruk van het geluid dat hij produceerde in Vrije Geluiden van de VPRO op zondagochtend. Ik bestelde zijn CD Gulag met muziek van Vlasov, Zolotarjov, Nagajev en Stravinsky. Sindsdien werd ik steeds per mail op de hoogte gehouden van zijn concerten in Nederland. 

Gisteren en vandaag speelde Oleg Lysenko op het culturele weekend Monumentaal  Usquert, vier kilometer van mijn thuisbasis Warffum. Tussen twee stortbuien door fietste ik vanmiddag naar het buurdorp, waar ik een uurtje genoot van het geweldige geluid dat Lysenko tussen de schilderijen in het atelier van een plaatselijke kunstenares uit zijn bayan trok. Geen Goelagmuziek, zoals ik die al van mijn CD kende, maar Bach, Daquin, Piazolla en Franse musettes. Op de terugweg had ik minder geluk. Nat tot op de laatste draad kwam ik thuis.

Erik de Graaf

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Erik,

Vandaag las ik toevallig je (blog-)commentaar op het optreden van Oleg Lysenko tijdens Monumentaal Usquert.
Ik heb geprobeerd een openbare reactie te geven, maar dat is mij -als notoire neo-neanderthaler / digibeet- niet gelukt.
Dan maar even minder openbaar:
Ook voor ons (mijn zuster -Loes van Bergen-, mijn man en mij) was Oleg Lysenko DE verrassing van Monumentaal Usquert.
Begaafd en met een groot vermogen om te ontroeren; mogelijk mede ingegeven -helaas- door (de cultuur/historie) van zijn afkomst. "Gulag" bijv. gaat je door merg en been. Maar ook in de andere uitvoeringen weet hij iemand te raken.
En dat allemaal nadat we tijdens Terug naar het begin (Stichting Oude Groninger Kerken) ook al zoveel waardevols aangeboden kregen.
Zou het geen mooie combinatie zijn als Terug naar het begin 2015 Oleg inhuurt op één van de prachtige locaties van de Stichting?
Ik heb de de organisatie van Terug naar het begin al een voorzet gegeven.

Met vriendelijke groet,
Dieuwertje Vloedbeld-Bloemendaal (zuster van de jou bekende Loes van Bergen-Bloemendaal)