zondag 9 maart 2014

Liever Eemsmond dan Oegstgeest


Vorig jaar schreef De Telegraaf dat ik de historicus van het openluchtmuseum in Warffum was, maar toen ik de directeur vroeg waar mijn salaris bleef antwoordde hij terecht dat ik die krant nooit had geloofd en dat dus ook nu niet moest doen.

Gisteren begreep ik uit hetzelfde “dagblad voor wakker Nederland” dat Warffum in een van de minst aantrekkelijke gemeenten van Nederland ligt. Op een ranglijst van de fijnste tot de minst fijne gemeente hoorde Eemsmond bij de onderste drie. En dat terwijl ik het hier prima naar mijn zin heb. Een prachtig huis in een rustige omgeving. Wijde uitzichten over open landschap, het Wad op twee kilometer afstand. Oeroud cultuurlandschap en nooit een file als ik naar mijn werk in A’dam, eh… Appingedam, rijd.

Ik zou deze omgeving voor geen goud willen verruilen voor Oegstgeest in het overvolle westen, dat bovenaan staat in de ranglijst van De Telegraaf. Dan maar wat minder aanbod in de winkels en veel lagere huizenprijzen (in Oegstgeest zou ik niet eens een huis op twaalfhonderd vierkante meter grond kunnen betalen). Dat waren enkele van de crtiteria waarop De Telegraaf de 400 Nederlandse gemeenten beoordeelde.

Natuurlijk hebben we problemen in Noord-Groningen. Onzekerheid over aardbevingen en bodemdaling, krimp en onvoldoende werkgelegenheid. Maar verhuizen? Nee, liever niet. Henk Binnendijk schreef gisteren al in een column dat veel Groningers nog niet dood gevonden zouden willen worden in Oegstgeest. Vanochtend om 7.00 uur trof een wandelaar bij de Klinkenbergerplas in Oegstgeest een lijk aan. De identiteit is nog niet bekend, maar hopelijk is het geen Groninger.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: