donderdag 20 maart 2014

Auw!


GroenLinks is uit de raad van de gemeente Eemsmond gevallen. Twee zetels verloren. Voor het eerst sinds 1994 geen groen en links geluid meer in Eemsmond. Voorgoed, want over vier jaar zal Eemsmond zijn opgegaan in een groter verband van “Lauwerszee tot Dollard tou”. Daarmee is GroenLinks in Eemsmond geschiedenis geworden en kan ik er weer wat over schrijven.

Louis de Munck uit Oudeschip zette GroenLinks vanaf 1989 op de politieke kaart van Eemsmond. Eerst buiten de raad, later als het eerste GroenLinkse raadslid van de gemeente. Tot 2006 kende de partij electoraal een stijgende lijn. Na 3% (0 zetels) in 1989, 4,7% (1 zetel) in 1994, 6,4% in 1998 en 2002 (beide keren 1 zetel) werd in 2006 een tweede raadszetel behaald (11,2%). In 2010 was er voor het eerst verlies voor GroenLinks in Eemsmond (9,9%, maar met behoud van twee zetels). Gisteren kelderde GroenLinks tot 4% en was daarmee terug bij af. Pijnlijk, want dat ook die ene zetel verloren is gegaan komt ook door onzichtbaarheid en visieloosheid. Ik weet zeker dat GroenLinks in Eemsmond altijd één zetel moet kunnen halen. 

Er was sprake van een politieke aardverschuiving in aardbevingsgevoelig Eemsmond. Naast GroenLinks was de PvdA de grote verliezer (van 5 naar 2 zetels). Gemeentebelangen won (van 4 naar 5) en de overige zittende partijen bleven gelijk: CDA op drie zetels, Christenunie op twee en de VVD op één. Twee partijen kwamen nieuw in de raad van Eemsmond: de SP met drie zetels en D66 met één zetel.

Als ex-lijsttrekker van GroenLinks in 2002 en 2006 werd ik vannacht voortdurend gecondoleerd na het bekend worden van de uitslag in de raadszaal in Uithuizen. Slechts een enkele keer bekende ik dat ik gisteren voor het eerst in mijn leven niet op GroenLinks (of voorgangerpartij PSP) heb gestemd. Tijdens een tenenkrommend, kwaliteitsarm lokaal verkiezingsdebat in het café van Warffum besloot ik vorige week dat ik voor een nieuwkomer in de Eemsmonder raad zou kiezen. In de hoop dat die de dooie boel eens met wat kwaliteitsimpulsen zouden kunnen opschudden. Gisterochtend, voordat de stembureaus openden, mailde ik aan mijn dorpsgenote Sandra Herkströter: “Ik doe eens gek, ik stem SP. Doe er iets mee”.

Toch voelt het gek, alsof er met GroenLinks ook nog een stukje van mezelf uit de raad van Eemsmond is verdwenen. Ik hoop dat ik niet nog eens zulke StraPatsen hoef uit te halen. Ik hoop wel dat er een nieuwe wind opsteekt in de raad van Eemsmond.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: