donderdag 9 juli 2009

Vooroordelen

Vlak na de Duits-Oostenrijkse grens stopten we op een volle Raststätte om een half uurtje de benen te strekken. Een paar minuten later arriveerden drie Turkse families uit Almelo, onderweg naar de familie in Turkije.

“U bent er bijna”, grapte ik tegen de eerste familievader.
“Nou nee, we moeten nog 2500 kilometer”, antwoordde hij en er ontspon zich een vriendelijk gesprek.

Even later vroeg hij waar wij op vakantie gingen. Naar Kroatië, antwoordde ik.
“Oh, oppassen hoor”, zei hij met een graaiend gebaar. “Daar wordt veel gestolen”.
“Volgens mij wordt dat over Turkije ook vaak gezegd”, gaf ik terug.
“Nee, in Turkije is iedereen aardig en gastvrij.”
Dat kon ik beamen. Toen ik ooit met mijn rugzak door Turkije reisde leed ik bijna onder zoveel vriendelijkheid en gastvrijheid.

Goedbedoelde waarschuwingen, maar vooral gebaseerd op vooroordelen. Oppassen daarvoor.

Erik de Graaf
Wels, 5 juli 2009

Geen opmerkingen: