woensdag 1 juli 2009

Bragel

Wat is in godsnaam bragel? Zo vroeg hij het niet, maar zo klonk het wel. Bragel? Bragel is Gronings voor de blauwgrijze modder op het wad. Het zuigt als je er instapt, het plopt als je er weer uit wegloopt. Je kunt er fantastisch door glijden. Kort aanloopje en hebt een sliding van een paar meter. Heerlijk om in rond te woelen en daarna af te spoelen in het zilte waddenwater.

Ik heb het nog even in mijn Van Dale opgezocht. Het staat er in. Bij bragel wordt verwezen naar brabel: "blijvend in modder overgegane grond". Een synoniem is bodemmodder. Mijn ethymologische Van Dale vindt er niets van en mijn buurman Redmer Alma is al naar bed. In ieder geval is alles donker in huis. Hij zal de herkomst van het woord bragel zeker weten. De spellingscorrectie van Word keurt zowel brabel als bragel af, terwijl ze toch allebei in de Van Dale staan.

Twee jaar geleden verscheen een roman met de titel Bragel van Henk Goudappel uit buurtdorp Usquert. Ik heb hem gekocht en ben natuurlijk onmiddellijk gaan lezen. Als je ooit bragel gezien hebt verslind je alles over bragel. Nou ja, bijna alles. Ik ben tot pagina 21 gekomen. Dat kan ik nu nog zien door de rode strepen die ik vanaf pagina 17 onder de koeien van spellings- en stijlfouten ben gaan zetten, schoolmeester als ik ben. Het was een belediging voor de lezer en meer nog voor de bragel. Die verdient minstens een fraai gedicht, meer nog een ode aan de bragel.

Erik de Graaf

1 opmerking:

Egbert zei

je begrijpt, na zo'n plastische uiteenzetting wordt de drang hier om af te reizen naar het noorden wel héél erg groot!

Ik zie ons (en dan vooral mijn vriendin) al rondploegen door de smurrie. Sorrie: bragel. Die wordt al week van een simpel zandstrand aan de Noordzee.

Regio-gebonden taal: jij weet - neem ik aan - wat "ijssie taaien" betekent. Probeer het 'ns in je Groningse omgeving. Geen hond die het weet. Wedden?