maandag 25 mei 2009

Witte stoelen van GRAS

Het Platform voor Groningen - Architectuur en Stedenbouw, kortweg Platform GRAS, bestaat tien jaar. Ter ere van dat jubileum deelt GRAS stevige kartonnen krukjes uit. Met dit “witte stoelenplan” nodigt GRAS de voorbijgangers uit eens na te denken over de openbare ruimte. Ongemerkt zijn veel plekken semi-openbaar geworden, legt GRAS op zijn website uit. Tweehonderd krukjes zijn vorige week in de binnenstad neergezet. Gereserveerd voor jou, staat er op. Passanten worden aangespoord de krukjes mee te nemen naar een plek waar ze eens op hun gemak om zich heen willen kijken.

Een paar dagen geleden liep ik op het Zuiderdiep tegen zo’n krukje aan. Ik aanvaarde de uitnodiging en nam hem onder mijn arm richting hoofdstation. Tja, waar zou ik eens rustig om me heen willen kijken? Eigenlijk schoot me alleen het Wad te binnen. Waarom neem ik hem niet mee, dacht ik, en zet hem in de haven van Noordpolderzijl, de kleinste zeehaven van Nederland? Openbare ruimte tot aan de horizon. Hoewel, in het broedseizoen terecht niet helemaal. En die twee onbewoonde eilanden, Rottumeroog en Rottumerplaat, ook niet. Verrek, ook hier heeft GRAS gelijk.

Morgen neem ik mijn kruk weer mee naar de stad, want daar hoort hij eigenlijk thuis.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: