zondag 15 juni 2008

Mijn agenda en de oranjekoorts

Een week of wat geleden, toen er van Oranjekoorts nog geen sprake was, zijn er wat afspraken gemaakt op dagen die nu ineens slecht uit blijken te komen. Afgelopen vrijdag was zo’n dag. Toen we in mei als bestuur de terugkomdag voor de cursisten van de jeugdtheaterschool Wonderboom planden was er niemand die op het idee kwam dat het EK dan in volle gang was. Laat staan dat elf miljoen Nederlanders juist op die vrijdagavond de oranjehemden aan het werk zou willen zien.

Stom! Het is goed opgelost. Een week van tevoren is het programma een uur vervroegd. Bovendien werd er een beamer geregeld, waarmee Frankrijk-Nederland op de witte binnenmuur van de dertiende-eeuwse kerk van Wehe den Hoorn konden worden geprojecteerd. Eind goed, al goed, zeker met zo’n uitslag.

Voor de komende weken had ik nog een en ander in de planning op dagen, die nu waarschijnlijk in het teken van de voetbal komen te staan. Op zaterdag 21 juni, midzomeravond, organiseert de Stichting Natuur en Landschap Eemsmond een dansvoorstelling op de 2500 jaar oude wierde van Helwerd (tussen Usquert en Rottum, voor de topo-liefhebbers). Ik vrees voor de belangstelling, want tegelijkertijd speelt Nederland de kwartfinale. De halve finale kan ik in ieder geval niet zien, omdat mijn jongste zoon die dag met een musical afscheid van de basisschool neemt. En daar kan Van Basten wat mij betreft écht niet tegen op.

Voetbal is leuk, maar het moet niet allesoverheersend worden. En de finaledag? Als Nederland tegen Duitsland speelt is dat de ideale zondag om snel naar het zuiden te rijden. Gegarandeerd filevrij. Ik heb dat al eens tijdens een voetbalfinale ervaren.

Erik de Graaf

Geen opmerkingen: